Bolinder-Munktell typ 230 Victor


Sedan vi fick igång den har vi mest använt traktorn till ren nöjeskörning, men lastaren har kommit till användning ett par gånger. Första gången gick tätningen i en av hydraulkolvarna, så oljan sprutade över både folk och traktor. Amab Hydraulservice lyckades beställa en ny till bra pris, och dessutom var dom mycket trevliga att ha med att göra. Jag passade på att köpa en tätning till åt den andra kolven, då jag misstänker att den också kommer att ge upp ganska snart. När vi bytt tätningen slutade dessutom lastaren att sjunka när traktorn står stilla.

Det vi praktiskt har använt den till är att lyfta och flytta cementrör och byggmaterial när vi byggde en vedbod. Lastaren är inte så stark jämfört med moderna grejor, men den är starkare än jag.

Vi har också försökt tvätta av traktorn lite. Den har varit bostad åt ett antal katter och dom har gjort sånt som katter gör ibland, vilket inte är så trevligt alltid. Till om med på rutorna... Vi skall tvätta den ännu mer vid tillfälle.

För att kunna brandförsäkra en traktor numera krävs en säkerhetsbrytare till batteriet, så jag tillverkade en ny batterikabel med brytare på som jag sedan monterade lite diskret i väggen på batterilådan. Motorn har fått ny olja och vi skall byta i växellåda och slutväxlar också. En rundsmörjning har den också fått. Vattnet vi hällde på kylaren när vi startade den är utbytt mot glykolblandning, så den lär inte frysa sönder. En motorvärmare hade varit bra att ha för att underlätta kallstart.

Bromsarna behöver nog bytas. Belägg lär vara svåra att få tag i, men med lite tur är det samma grejor som på någon annan modell. Annars finns möjligheten att limma på nytt beläggsmaterial på de gamla backarna. Tyvärr sitter bromsarna svårt till på en Victor, så det tar vi nån dag när vi har tid över.

Nya däck hade inte heller suttit fel, och då kan man ju passa på att blästra och lacka bakfälgarna när dom är lösa. Och när ändå blästern är framme kanske man skulle fixa till huven också. Och rensa tanken. Och...