30-serien

Volvo T33 - Klicka på bilden för att göra den större BM36 - Klicka på bilden för att göra den större

Förstingen ut var Volvo T31 som lanserades 1949. Den skulle fylla glappet mellan T20- och T40-serien. Den liknade T20-serien i uppbyggnaden, men var större i det mesta.

Motorn var en fyrcylindrig Volvo D4F fotogenmotor på 3.46 liter. Den gav drygt 35 hk. Med tiden kom också en T31:an i en bensinvariant som då hette T32. Motorbeteckningen var D4B.

Tämligen omgående kom också "rowcrop"-varianter med högre och smalare däck (11-38 bak istället för 13-30, framdäcken var också smalare/högre) och ställbar framaxel. Spårvidden bak varierades genom vändning av fälgbanor och hjultallrikar.

1952 var det så dags för en BM-version med dieselmotor. Underverket hette BM35 och hade en trecylindrig Bolinder-diesel med beteckningen 1053 på 42 hk. Benämningen kom av cylinderdiameter 105 mm och 3 cylindrar. Den fanns också i "rowcrop"-utförande motsvarande T33/T34 och hette då BM36. Ett antal såldes som Volvo T35/T36 och det hann bli 12700 tillverkade innan modellen lades ner 1959.

30-serien bildade också basen för diverse andra maskiner som t.ex. baklastare. Det byggdes också tandemtraktorer som för sin tid kunde prestera enorma dragkrafter.

BM36 Tandem - Klicka på bilden för att göra den större